Thursday, May 5, 2011

Gigi oh gigi.

Dah betahun rasanya tak pegi 'check' gigi, kelmarin/semalam(kalau belah utara ni semalam tu maksudnya 'malam tadi' -last night), sampai opis kawan aku ajak teman pegi chek gigi, memandangkan keje pun tak banyak akupun 'i follow u'. Alang-alang teman, akupun chek lah sama. Aku tang check gigi ni fobia sikit (ade kes kawan aku seminggu xboleh cakap & makan sebab salah cabut gigi hingga tepaksa buat pembedahan, sejak tu fobia pi klinik kerajaan, nak pi swasta cuci saja dah RM50, bior je lah).
 Disebabkan tak bawak GL, kena bayar RM2.00 masa daftar, sebab pegi awal pagi & tak de masalah gigi, aku dipanggil masuk & doktor pun tanya apa masalah aku, Aku kata nak periksa saja, ok duduklah & doktorpun ketuk-ketuk gigi aku nak cakap lah dgn nurse tu keadaan tiap-tiap batang gigi aku tu! Lepas tu dia cakap gigi aku jenis sensetif & akan cuci katanya. Kesian juga aku kat doktor tu, jenuh jugalah dia nak gerudi 'plug&cavity' (betul ke term ni) pada gigi aku tu-dah betahun aku 'ternak' cavity tu. Aku tang gerudi gigi ni tak sanggup tu ngilu semacam.  Siap cuci gigi 'puan, pi kat depan bayar RM1.00' kata nurse. Aku pun cara spontan 'tadi dah bayar RM 2.00'. 'Kos cuci gigi RM1.00', kata nurse. Aku termalu lah juga, nurse tu mesti terfikir seringgit pun berkira, aku pun selamba je "ye ke"  he..he!


Pengalaman dulu, klinik kerajaan ni layanan - mak datuk kasarnya tapi kini dan mesra alam, mungkin sebab ada ISO dan gaji pun dan banyak kot, layanan pun memuaskan. Terima kasih cek misi dan doktor juga kerani kat depan tu! Lepas ni tak fobialah kot nak pi check gigi di klinik kerajaan ni & jangan lupa bawa GL kalau nak pree.

Pernah aku baca satu artikal, satu penemuan oleh doktor (tak ingatlah pulak kat mana), kuman/virus dari gigi ni adalah penyebab kanser payudara, nanti aku cari balik, kalu jumpa aku 'paste' kat sini. Bila ditanya kat doktor gigi, dia menyatakan kuman dari gigi memang lebih cepat merebak dalam badan (dia tak cakaplah salah satu punca barah).

gigi cantik senyuman menawan
Cuti sekolah ni, nak bawalah anak-anak pi 'check' gigi jugak lah. Kita selalu memandang ringan tentang pemeriksaan gigi ni, bila sakit barulah nak pi klinik nak cabut, tapi kalau masa sakit tu depa pun tak mau cabut. Sebaiknya pemeriksaan gigi dibuat setiap 3,4 atau 6 bulan sekali atau paling tidak setahun sekali (aku dah bertahun-tahun kot).

Ok Chau

Wasalam



 

No comments:

Post a Comment