Sunday, April 7, 2013

Boleh Bagi Kunci Dah!

Masa berlalu cepat, still fresh dlm ingatan keletihan membawa, kesakitan melahirkan & kepenatan melayani karenah satu-satunya puteri aku. Tup-tup last 2weeks, dia habaq 'rasanya adik dah mai haidlah', dah baligh anak aku ni. Sempurnalah sifat wanitanya (ade lagilah perubahan fizikal lainkan, cuma peranghai masih budak-budak). Anak aku telah memasuki alam remaja/dewasa, satu alam penuh penerokaan & experiment, penuh warna warni juga pencarian jawapan bagi setiap persoalan.

Baligh

Baligh (Bahasa Arab : بالغ) secara bahasanya bermaksud telah mencapai. Dari segi istilah, ia bermaksud seseorang yang telah mencapai tahap kematangan seksual, iaitu dewasa dari segi jasad/fizikal. Bagi kanak-kanak lelaki, usia baligh ialah antara 11-15 tahun manakala kanak-kanak perempuan, usia baligh antara 9-12 tahun-berbeza mengikut tahap keseimbangan hormon dalam badan juga geografi tempat tinggal.

Tanda-Tanda Baligh


Menurut Syeikh Dr. Mustafa ai-Bugha dan rakan-rakan dalam buku al-Figh al-Manhaji, tahap baligh seseorang itu dapat diketahui dengan beberapa perkara:-
  • Mimpi keluarnya mani, samaada lelaki atau perempuan.
  • Keluarnya darah haid, khusus kepada perempuan sahaja
Waktu yang menjadikannya  baligh disebabkan mimpi atau keluar haid ialah apabila mencapai umur sembilan tahun Qamariah (menurut bulan islam). Kelewatan atau tidak dari umur tersebut adalah bergantung kepada suasana sesebuah negeri dan suasana kehidupan.
  • Berumur 15 tahun berdasarkan tahun Qamariah (hijrah). Keadaan ini diambilkira apabila tidak berlaku mimpi atau tidak keluar haid.

 Tanggungjawab Setelah Baligh

Apabila seseorang lelaki @ perempuan telah baligh, mereka sebenarnya telah tahu/faham/mampu membezakan antara  baik & buruk juga telah bersedia dari segala aspek- fizikal & mental untuk memikul serta melaksanakan perintah Allah swt.  Lengkap bersedia dengan ilmu fardu ain dan telah faham akan segala hukum-hakam yang telah diwahyukan oleh Allah swt. Ketika ini seseorang itu layak menerima taklif yang ditentukan syarak & segala perbuatan dimukallafkan & dihisab di akhirat kelak.

Taklif
Taklif bermaksud "pembebanan" @ tuntutan.
Taklif ialah pembebanan tugas yang wajib dipatuhi. Dalam kata lain taklif adalah patuh/taat dalam melaksanakan sesuatu pembebanan/tuntutan/tanggungjawab yang telah disyariatkan kepada manusia oleh Allah swt. spt solat, puasa dibulan Ramadhan juga menjauhi laranganNya. 

Mukallaf
Mukallaf bermaksud "orang yang dipertanggungjawabkan dengan kewajipan & perintah" untuk menjalankan tuntutan agama (Islam) atas dasar orang tersebut telah mencapai usia baligh/dewasa.

Dasar utama mukallaf adalah orang yang berakal, waras akalnya (xgila) & paling utama telah sampai syariat Islam kepadanya (agama islam lah). Segala perbuatan sebagai 'hamba' Allah swt akan dihitung (dosa @ pahala) dan mendapat ganjaran (syurga @ neraka) di akhirat kelak.

Peranan Ibubapa

Sebagai Ibubapa, menjadi tanggungjawab kita menerangkan do & don't kepada  anak-anak yang mencapai umoq baligh. 

Mandi hadas besar/wajib 
Mandi selepas seseorang tu bersih dari didatangi 'tanda-tanda' baligh (bersuci dari hadas besar) & membolehkan mereka melaksana tuntutan agama (solat, baca al-quran, puasa dll-berdosa & ditolak amalanya sekiranya masih dalam berhadas besar). Ibubapa bertanggung jawab mengajar cara-cara bersuci/mandi wajib selepas 'tanda-tanda' baligh itu selesai. Mungkin ustaz/zah telah terangkan kat  depa dsekolah, kita perlu review pengetahuan/kefahaman anak-anak tentang bersuci dari 'tanda-tanda' baligh ni. Ini penting bagi mengelakkan mereka melaksanakan ibadah-ibadah wajib yang tidak diterima (malah dosa pula berganda) kerana mandi hadas/wajib yang tidak mengikut syariat @ tidak dilaksanakan.

Menjelaskan  taklif & mukallaf keatas anak-anak.
Ibubapa perlu menjelaskan kepada anak-anak bahawa masa nak 'berpoya-poya' & 'berbulan madu' (ayat aku kat anak-anak aku) dalam menjalankan ibadah dah tamat . Dosa pahala  sendiri tanggung.  Perkara-perkara yang dituntut syarak wajib dilaksanakan (solat, puasa dbulan ramadhan, tutup aurat dll) & larangan wajib dijauhi (xleh nak ngelat dah!). 

Puteri Aku Punya Hal

Mula dia sedar dia didatangi haid, perkara pertama keluar dari mulut dia 'takutlah mai haid'. Aku kata 'awat...bukan sakit pun'. 'Adik takut tanggung dosa', katanya. Dalam hati aku berkata 'Alhamdullilah, itu yang ditakutkan'. Aku pun cakap 'Lepaih ni xleh tinggai solat & kena solat awai waktu!' (anak aku ni tidoq awai @ kadang kadang nak solat lewat atas alasan nak tidoq ada wuduk tapi akhirnya... solat isyak selalu kantoi, aku pun kadang-kadang kejut 2..3x xbangun, aku biaqkan...masih dalam bulan madukan!). 'Mula ari ni, malaikat roqib & atid dah dok kat bahu kiri/kanan adik, nak catat dosa/pahala, tak boleh nak main-main lagi dah', kata aku (kata kat anak, aku sendiripun xbrapa betui hu..hu..hu). Aku lihat perubahan, dia mula memakai stokin & menjaga 'aurat'nya.

Dalam tempuh dia berhadas besar itu, aku tanya 'tau dak nak mandi wajib tu?' katanya 'ustazah dah ajaq, tapi tak ingatlah sebab xmai haid lagi!'. Dalam tempoh tu, aku belikan buku bertajuk cara-cara mandi hadas (terjumpa & saja beli masa pi expo buku) utk dia refresh . Bila dia baca buku tu & merungut 'susahnya nak mandi wajib'. Bila dia cakap macam tu, barulah aku baca buku tu. Penjelasan buku tu memang mengelirukan & menyusahkan. Lepas baca, aku cakap 'buku ni mengaghut' (penjelasannya dicampuraduk antara yang wajib & sunat, akupun confuse  he..he..he).

Mandi wajib sebenaqnya senang aje - 
  • Sebelum mandi, bersihkan badan dari benda/kotoran yg melekat kat badan, dibimbangi air tidak sampai kekulit badan (xtelap air)
  • Niat mandi wajib  (eg: sahaja aku mengangkat hadas besar bersuci dari haid kerana Allah Taala, doa dlm buku tu, aku pun pening baca ... anak aku lagilah first time kan!)
  • Meratakan/mengalirkan air diseluruh badan (rambut perlu dilurut utk meratakan air, gosok/sapu seluruh anggota badan, masukkan air diruang-ruang yg sukar dilalui air)
Beberapa perkara sunat ialah memulakan dgn Bismillah, basuh kedua-dua tangan, berwuduk, mengadap kiblat, memulakan anggota belah kanan - Detail tanyalah Ustaz!
 
Penangan mandi wajib ni, anak aku buat sampai 3x. Aku buat 'practical training-step by step kat dia (sib baik petang tu, aku ngan dia je ade kat rumah). Kali pertama dia kata niat xbetullah, lepas tu lupa nak masukkan air dalam ronggalah...'adik ooi, kembanglah badan tu masuk air', kata aku (Anak-anak lelaki- ayah dia ajaq kot, lupa lak aku!). 
 
Yaa Allah, aku memohon padamu, jadikan anak-anakku, anak-anak yang soleh & solehah, tetapkan mereka pada 'tali'MU, tunjukkan mereka jalan yang lurus dan diredaiMU.
 Yaa Allah lindungi kami didunia & akhirat serta jauhkan kami dari azab nerakaMu.
 Amin.
 
Umur Dewasa/Baligh Di Malaysia
 
Mengikut Akta 21- Akta Umur Dewasa 1971.
Umoq dewasa lelaki & perempuan di Malaysia ialah 18 tahun. Sampai umur ni keputusan mereka tidak lagi boleh dipertikaikan oleh ibubapa mereka.

 Umuq boleh mengundi pulak 21 tahun. Sesapa yang dah cukup umuq & dah mendaftar, bila tiba masa
-jom pi mengundi.

SELAMAT MENGUNDI


Wasalam 
...dah tua lah aku ye ..... huk..huk..huk



5 comments:

  1. Jarang2 org cerita pasal bab2 ni,
    part of growing up dan jgn lupa nak suruh anak2 daftar undi bila dah 21,Happy Voting!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thomas,
      Tarikh mengundi dah tau, klau boleh-undilah PR he..he..

      Delete
  2. perkongsian yg sangat2 berfaedah...

    salam kenal dari akak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamsiah.
      TQ singgah sini, slalu jumpa kat blog Thomas

      Delete
    2. Hah!Cantiklah,dua2 pun kat Kedah!
      Saya ni penyokong BN sehinggalah DSAI di tangkap tahun 1998.

      Delete