Wednesday, November 30, 2011

Yes, you can!

N3 ni nak crita pasai aku pi hantaq anak balik kolej. Masa hantaq last week dah habaq suruh bawak ni, bawak tu- semua dia kata tak payah. Lepaih tu, bila pi-ni xde, tu xde, Dok seminggu balik rumah ambil, aku pun kata "kan dah cakap suruh bawak-xnak, nilah jadinya dah dua-x kerja".

Nak jadi crita, anak aku minta hantaq balik kolej.  Nak suruh naik bas kesian pulak nak hangkut barang yang banyak tu,  aku pun kata boleh je (aku tahu abah depa cuti gantian Maal Hijrah, nanti dia drivelah bukan aku).  Aku tak applied cuti jadi aku cuba minta keluaq awal (ni kena ikut mood boslah). Masa kat office anak aku call kata abah depa ada appointment dgn bos pukui 4 ptg, hai mana sempat ni-bisik aku.

Selalunya bab memandu luar territory ni, aku tak pandulah. Hai macam mana ni-kena drive ke!, boleh ke? dalam dok pikiaq-pikiaq tu anak aku tanya "macam mana mak?" Aku dgn spontan jawab "tak pelah mak antaq". Dalam kepala otak aku - boleh ke aku bawak kreta luar kawasan jajahan takluk ni. Tang memandu dalam territory  aku memang jaguh-jaguh kampung! Luar territory  xpenah bawak lagi ni, aduhai macam mana ni.!!!!


Aku bukan ape, dari dulu lagi kalau naik bas/kreta aku banyak pejam dari celik. Bergerak je bas/kreta, aku akan mula menguap diikuti mata menguncup & ZZZZZZZzzzZzzzzzzzz. Dulu & kini, naik kreta/bas aku macam masuk bilik tidur, nyaman dengan buaian perjalanan & aku pun beradu....tidurlah wahai pemaisuriku..he..he..

Kali ni xde alasan lagi, kena bawak jugaklah nampaknya ye, kena bawak co-pilot to guide pilot. Dalam aku dok-dok mencongak nak suruh anak aku yang sedang ambil exam SPM tu ikut, anak aku call, katanya 2 rakannya nak tumpang, boleh tak? "Bolehlah, tapi sempitlah hampa 3 orang dok belakang mak nak suruh syam ikut sama, teman mak masa balik nanti, masa pi hang kena tunjuk jalan kat mak" kata aku.

Pukui 3:00pm, dapat pelepasan pulang awai (TQ boss), balik ambik anak-anak aku, on the way  pick-up 2 kawannya. Dalam kreta anak aku habaq kawan dia kirim RFC-Radic Fried Chicken, singgah RFC pulak. Adoi 'mengidam' pulak budak-budak ni, dahlah aku xbrapa confident ni-bisik aku. "Oklah hang tengok kalau 'Q' xramai hang beli, mak tunggu dalan kreta" sambil tu  aku huluq RM50.00. Bila dia masuk kreta dgn kotak besar terkejut aku. Aku dok ingat untuk roomates dia  je (3 org), rupanye satu floor/classmates-pihak kolej letak courses/level yang sama, mana cukup RM50.00 tambah lagi not... hai budak-budak sekarang!

Berangkatlah kami ke destinasi, sepanjang perjalanan habislah segala doa aku baca termasuklah ayat kursi tanpa henti. Perjalanan diganggu dengan hujan lebat, ni yang membimbangkan aku, driving dalam hujan. Sib baik jalan kurang sesak kerana cuti Maal Hijrah. Selamat sampai ke tempat dituju (tempat ni bukan xpenah pegi tapi selalu duduk sebelah aku tak ambil potlah, sedaq2 dah sampai).

 Sampai aje kat blok kolej anak aku, turunkan depa & tanpa banyak bicara terus keluar dari kawasan kolej, review  semula, tadi belok kanan, nak keluar kena belok kirilah..... terus .....masuk kanan....terus.... Tak macam selalu, kalau pi mana-mana mesti singgah sini singgah sinun, kali ni tak tengok dah kiri kanan terus balik. Ingatkan cuti umum xjem, silap pecaturan rupanya, jalan sesak jugak. Masa pi tadi smooth  je ni jem pulak!

On the way balik anak aku tertengok kat dashboard belakang, tengok fail biru dok elok je, "mak fail pan ade kat blakang-xambik", "Ade lagi yg tertinggai ke, sms kat pan tanya dia nak ke x fail tu" kata aku. Dia reply  sms, nanti balik ambik. OK teruskan perjalanan.

Pepun aku  & anak aku selamat sampai ke rumah 6:45 pm, apalagi masing-masing buat larian jarak dekat ke bilik masing-masing nak kejar solat asar, satgi solat maghrib nak masuk (jangka tiada kesesakan-tu tak singgah solat, jangan buat macam ni lagi tau!)

Pukui 7pm anak aku sms tanya dah sampai ke blum, aku reply 'dah & RFC tu mak belanja, xpayah minta duit kat depa'. Anak aku reply 'depa habaq TQ & kim salam'. Aku reply 'terima kasih daun keladi, lein kali order lagi' (kalau depa order lagi, mau kurus purse aku). Ha..ha..ha.. Xpelah, ikhlas sedekah kepada pejuang 'fisabilillah' jugak kan, moga aku diberi ganjaran sedekah, Amin.
 
we did it...we did it ... 


Wasalam
Ps: lepaih ni tak de alasan lagi xboleh bawak kreta luar jajahan takluk. hu..hu..hu

3 comments:

  1. Jajahan takluk Sultan mana tu,
    nak ketawa pulak tenguk youtube 'You can do it' tu.

    ReplyDelete
  2. panjang kisahnya ye ...inilah namanya hidup berkeluarga, sayangkan anak hantar-hantarkan... he he hehh

    ReplyDelete
  3. Thomas, jajahan takluk negeri entah berentah ha..ha..

    Amie, dikisahkan macam crita hindustan.he..he..

    ReplyDelete