Wednesday, July 13, 2011

Dalam Kenangan

N3 kali ni aku didikasikan buat sahabat yang telah pergi mengadap Penciptanya pada tanggal 12 Julai 2011 (10 Syaaban 1432) 11:15 waktu malaysia. Gemulah (Allayaraham), aku kenali dari mula aku bekerja, kami menjadi satu 'team'. Gemulah banyak membantu disamping selalu juga mempermainkan aku, maklumlah aku ahli baru.

Masa tu di K.L, bila dibuat re-org jabatan, kami dipindahkan ke utara tanahair, suatu  'dunia'  asing bagi aku-terpelanting jauh dari keluarga, gemulah banyak membantu aku, masalah tandas tersumbat, sink bocor, plug rosak, kereta rosak, semuanya aku cari gemulah. Malah pernah gemulah cakap "hang kawin ngan akulah, senang". masa tu gemulah dah kawin pun.

Paling aku ingat bila gemulah suruh aku kawin  dan aku akan jawab  "Orang Kedah tak mainlah". Masa berlalu akhirnya aku kawin juga dgn orang kedah. Masa hari aku kawin gemulah ucapkan "he..hee ..tak mainlah orang kedah tapi kawin jugak dgn org kedah".

Ringan tulangnya untuk membantu siapa saja, pernah satu ketika, PA bos aku nak bersalin (masa waktu pejabat), PA ni panggil aku, dia cakap pelahan dgn aku, "zah! air ketuban kak arah dah pecahlah, boleh tolong suruh sapa-sapa tak anta kak arah ke hospital", gemulahlah orang yg aku cari.

Di lain masa, kalau kami 'overtime', sapa-sapa yang anak kat 'nursery' & minta tolong pi ambik gemulah dengan rela hati mengofferkan dirinya untuk membantu.

Gemulah juga seorang yang pandai memasak apa petua dan jenis masakan beliau sedia beri resepi, malah bawa ke office utk kami makan, harapkan kami yang perempuan ni..hampeh, mengabihkan boreh je!.  

Gemulah juga seorang yang boleh di bawa bergurau dan sedia berkongsi masalah juga senangi oleh rakan tolan.

Selepas aku kawin, aku masih selalu meminta bantuan gemulah, sehingga satu hari suami aku kecil hati sampai terkeluar perkataan "kalau semua nye Jo...Jo.., kenapa tak kawin dgn Jo tu?". Aku jelaskan kepada suami aku, memang gemulah selalu membantu aku selama ini dan aku kenal gemulah pada hari pertama aku masuk kerja. Bila aku cerita pada gemulah dia gelak besar kat aku, akhirnya suami akupun menjadi kawan baiknya, satu kelas dalam mendalami Alquran dll.

Masa berlalu, gemulah mengambil keputusan keluar untuk berkhidmat di tempat lain, hubungan sekadar hai..hai...bye..bye saje, masing-masing sibuk dengan hal masing-masing.

Aku sedikit terkilan kerana di saat gemulah sakit, aku sibuk dengan urusan aku, bila gemulah dirawat di hospital, ada saja halangan untuk aku menziarahinya.

Kali terakhir aku menatap gemulah, tanpa sengaja aku menangis sehingga mengeluarkan suara & aku ditegur oleh 'officemate' aku. Bukan apa, bila melihatnya aku menjadi begitu sayu & pelbagai peristiwa bersama gemulah bermain di fikiran & kini gemulah telah berada di alam lain.

Kepada keluarganya, tabahkan hati menghadapi dugaan dan terimalah dengan redha. Semuga Allah menerima segala amalan dan diampunkan dosa-dosa dan tempatkan gemulah di tempat orang-orang yang solih dan diberikan tempat di Syurga . AMIN.

AL-FATIHAH.

Dalam kenangan - Gemulah Johari Ali.

Wasalam.

2 comments:

  1. Semuanya tinggal kenangan
    semoga Allahyarham dicucuri rahmat dan dilindungi
    alfatehah

    ReplyDelete
  2. Al-faatihah! mg rohnya dicucuri rahmah...ptolongan ikhlas yg dberikan dia, mg mjadi bekalan dsana...insyaAllah. Pepun cheqno...suami jeles tanda syg tu...hehe.

    ReplyDelete