Tuesday, April 19, 2011

SAMA TUA? TAK, MAK DIA TUA, ANAK DIA MUDA!

Lama tak jengok blog aku ni, sibuk sikit!

Tak faham dengan title N3!

Ini satu dari crita aku & kawan-kawan yang dipindahkan ke utara masa awal tahun 1987 dulu (jabatan aku buat re-og, tiap zon ada pejabat) . Kami yang dihantar ke utara ni kebanyakannya bukan orang utara, jadi banyaklah kejadian lucu yang diingat sampai kini. Satu darinya ialah perkataan 'sama tua' ni lah.

Begini ceritanya. (kisah opismate aku bukan aku, masa tu aku tak kawin lagi)

Opismate aku ni dah kawin & ada anak kecil lagi (sominya masih bekerja di KL), nak cari orang gaji utk menjaga anak kecilnya semasa dia pergi kerja. Maka diwar-warkanlah kesekelian orang akan dia perlukan orang gaji tersebut, dan dalam pencarian tersebut dia dikhabarkan adalah seorang gadis yang sudi menjaga anaknya (dinamakan makcik ni Mak Mah lah- lupa pulak nama makcik ni). Maklumat yang kawan aku dapat ialah rumahnya di kampung XYZ (lupa nama tempat tu) dan depan surau. Dia pun ajak 2 orang opismate aku untuk temankan dia, yang jadi teman dia ni seorang org perak dan sorang lagi orang kedahlah.

Dari info yang dapat, opismate aku ni ingat straightfoward lah, pi je tempat tu alamak banyaknye rumah disekeliling surau tu, yang mana satu ni! (dulu tak de handphone, xboleh nak kontek balik pemberi info), semasa mereka bertiga mencari-cari tu, lalulah seorang makcik ni, maka bertanyalah opismate aku ni. "makcik, tumpang tanya, rumah mak mah yang mana ye!". Mak cik ni pun tanya "sama tua dia nama apa?.
Opismate aku ni jenis kelam kabut sikit, dia pun cakap " ya, ya, mak dia tua anak dia muda" .
Mak cik  tu tanya lagi  "sama tua dia nama apa?.& Opismate aku ni pun cakap " ya, ya, mak dia tua anak dia muda". Setelah beberapa lama soal jawab yang sama, kawan yang dari kedah ni pun tampil ke depan dan cakap "sama tua dia kami tak tahu nama apa, cuma depa habaq rumah mak Mah depan surau"
"Ooo lagu tu ka..." kata makcik tu dan mereka pun teruslah bercerita tentang tujuan mereka mencari mak Mah tu.

Lepas tu mereka pun balik opis dan critelah balik dengan  gaya sekali, maka tergelak besarlah kami. SAMA TUA tu maksudnya pasangan (spouse) sama ada suami/isteri, makcik tu nak tau nama suami mak mah tu mungkin kat situ ada ramai mak mah! BUKAN mak dia tua, anak dia muda. memanglah mak lebih tua dari anaknya. Kak Dini....Kak Dini di mana anda kini!

Banyak lagi istilah yang sering membuat kami keliru, malu dan tersalah sangka. Itulah kehidupan. Banyak berjalan luas pandangan,

Wasalam

No comments:

Post a Comment