Monday, February 21, 2011

Demam Panas

Pagi ni, aku mai kerja (di utara ni kami keja hari Ahad) 'officemate' aku dengan risaunya bagitau anaknya demam panas & cirit-birit masih belum reda lagi. Beberapa klinik & hospital pun  dah pegi, macam-macam hipotensisi diberi. Aku & yang lain-lain cuma minta dia jangan ambik rengan demam panas ni, ia boleh membawa kecacatan jika panas ke tahap melampau.

Aku bukan nak cerita pasal demam panas ni, aku bukan doktor pun. Cuma aku teringat kisah aku dolu-dolu, masa anak-anak aku kecik. Aku tinggal sebagai 'nuklies family', tiada ibubapa untuk mendapatkan nasihat. Pengalaman semasa anak sulungku agak cemas & lucu juga, anak sulung aku ni setiap bulan mesti beri hadiah kepada doktor (kos rawatanlah). Satu hari tu, nasib baik hari tu hari cuti jadi anak tu di bawah jagaan aku sepenuhnya (tak hantar ke rumah pengasuh). Pagi tu badannya panas sungguh, aku bagi ubat demam (ubat yang memang tersedia di rumah), ubat tu tahan selama 4 jam, selepas tamat tempoh  badannya kembali panas dan kemudian mengigil & kaki tangan mula sejuk (aku ingatkan dia sejuk, akupun bungkuslah dengan selimut 'baby') dan terus pegi klinik. Dalam kereta aku memeluknya kononnya nak panaskan badannya yang aku sangkakan sejuk.

Umurnya masih panjang, semasa menunggu giliran kebetulan aku duduk di pintu, bila pesakit keluar doktor terus nampak aku pangku anak aku yang berbungkus, lalu doktor tu cakap pada nurse 'bagi kak yang pangku budak tu masuk dulu' & nurse pun suruh aku masuk . Bila aku masuk doktor terus ambik anak aku, dia dengan segera membuka selimut, kain bedung & pakaian anak aku sambil berkata 'dia bukan sejuk ni tapi terlampau panas, nanti kena 'tarik',(tak tau pulak 'term' sebenar 'tarik' ni tapi bukan 'tarik' yang satu lagi tu). lalu membawa anak aku ke sink & dimandikan anak aku. Aku terdiam melihat kekalutan doktor tersebut & berdoa semoga Allah memberi kesembuhan dan keselamatan kepada anak aku.

Lepas tu doktor ni memberi sedikit maklumat & kesan tentang bahayanya demam panas ni dan memberi discripsi ubat dan meminta aku datang semula minggu berikutnya. Bab ambik ubat ni aku suruhlah suami aku pi ambik.

Bila balik, aku pun nak bagi makan ubat, bila tang  garam (lupa pulak nama saintifiknya)  yang perlu dilarut untuk minum tu, suami aku cakap 'yang ni dia suruh buat mandi'. Aku heran, 'tak penah pulak ada ubat kena buat mandi, melekitlah badan budak ni nanti, mandi air garam ,' detik hatiku, tapi aku ikut jelah!

Seminggu kemudian, kami pun pegilah bawak anak  aku jumpa doktor, doktor tu ambik anak aku sambil memeriksa anak aku dia pun tanya,'ubat yang saya bagi habis !'. 'Dah, termasuk serbuk yang doktor suruh buat mandi tu', kata aku. Terkejut doktor tu 'itu garam bukan buat mandi tapi untuk diminum, saya ni dah jadi macam bomoh pulak, buat air mandi'. Aku tergelak besarlah. Suami aku diam aje. Lepas keluar dari bilik doktor tu, dia cakap 'Lain kali awak ajelah ambik ubat, saya jaga anak'

Itu kisah anak sulung aku, hero kedua aku juga mengalami demam panas yang lebih mencemaskan aku. Pengalaman anak pertama membuat aku takut setiap kali anak-anak aku demam. Satu hari anak kedua aku ni mengidap demam panas sehingga tahap matanya hanya nampak mata putih je, tanggannya digemgam kemas dan giginya mula kancing, masa tu aku bersendirian dengan 2 anak aku, abah mereka kerja. Dengan 'panicnya aku lari ke rumah jiran (depan rumah aku ialah perkampungan melayu) jiran aku ni pulak tak penah ada masalah anak 'tarik' (anak dia sorang je), dia pun lari ke rumah jiran di belakang rumahnya untuk membantu aku. Kak tu pun ikut aku balik rumah dan meminta aku mejirus anak aku. Aku jirus sekejap dan aku keluarkan dari bilik air, anak aku kembali kejang. Kak ni yang ada pengalaman anaknya 'tarik' telah mengambil anak aku dan kembali ke bilik air dan membiarkan anak aku di pili air yang dibuka semaksima mungkin dan air itu mengalir terus ke kepala anak aku sehingga anak aku kelemasan dan badannya menjadi lemah & longlai, barulah dikeluarkan dari pili air tu. Aku yang melihat anak aku kelemasan merasa amat kesian, kak tu kata memang kena buat macam tu. Lepas tu anak aku keletihan & tidur. Malam tu semalaman aku tak tidur, lebih kurang jan 3 pagi dia kembali kejang, apalagi kami pun bergegas ke unit kecemasan hospital . Aku dan anak aku bermalamlah lebih kurang seminggu di hospital sehingga ia betul-betul sihat. Doktor menasihati aku supaya sentiasa mematau tahap suhu badannya jika demam kerana kemungkinan untuk menjadi 'tarik' akan berlaku. Ia akan berada ditahap selamat selepas mencapai umurnya 7 tahun.

Anak ketiga dan keempat aku tidak mempunyai banyak masalah, mungkin itu hasil dari susu ibu sepenuh masa anak-anak kurang dihidapi penyakit dan lebih rapat dengan aku berbanding anak yang diberi susu tin (tak tergamak nak cakap susu lembu). Ini testomoni  akulah tentang kebaikan susu ibu.
Itulah kenangan aku bersama anak-anak semasa kecil mereka. Kepada ibu-ibu sentiasa mengambil serious jika anak kita sakit, kadang-kadang kita ingat demam biasa rupanya ia boleh membawa maut.





No comments:

Post a Comment