Wednesday, February 5, 2014

Get Set....wait the whistle blow!

Mood 'Tahun Kuda Kayu' xhabis lagi! Yang meraikan kaum cina tapi yg melayu pun tumpang raya. Penuhi undangan walimatulurus, sampai perut pun 'menangis' (xdan nak rehat, merana tuan bila perut buat hal- cirit birit, memulas dll hu rasakan!...he..he..he)!. Yelah, sekolah cuti kat seminggu kan!

Lanjutan dari N3 2yrs ago, permulaan suatu perjalanan ....
...kini perjalanan akan bermula, menunggu tarikh & tempat dari pihak U di Jepun & JPA.




Setelah hampir 2yrs mengikuti pengajian di IBT, pada 22 Jan 2014 berlangsunglah hari penyerahan sijil (mini convocation) menandakan tamat kursus persedian ke Jepun tajaan JPA. Alhamdullilah, berjaya juga anak aku menamatkan suatu permulaan bagi memulakan suatu perjalanan.

Majlis seperti biasa dimulakan dengan ucapan aluan oleh Principal IBT-Madam Kondo Yoko, yg ni aku xbrapa nak faham (berucap dlm Nihongo ditujukan pd pelajar), yg aku tau intro (sebab dlm BI) & penutup (beliau cuba berucap dlm BM).

Apepun aku suka dgn ucapan Ketua Exsekutif IBT-Dato' Zulkifli Ab. Malek, di mana ucapan beliau lebih menyentuh pada tanggung jawab pelajar untuk mengenang budi & membalas budi (suruh blajaq elok-elok). Paling aku seghonoq dengaq bila beliau menggunakan istilah pelajar-pelajar ditaja oleh pembayar cukai (yg selalu dok dengaq ditaja oleh kerajaan & depa dok paham duit BN), baru makcik pakcik kampung/bandaq & karat biru tau, duit sapa!

Sepanjang 2yrs anak aku belajar, seram sejuk jugak aku dibuatnya... kut-kut dia give-up di tengah jalan. Sepanjang tempoh tu, ada juga sekali aku terima 'surat cinta' dari JPA (salinan kpd penjamin) kerana pencapaian BI yg tidak begitu memberangsangkan. Xlah aku risau sangat kerana pada aku, itu antara syarat utk belajar keluar negara kerana bahasa pengantar nanti tentulah bahasa jepun/nihongo. 

Tiap kali balik cuti, ditimbuni dgn homework tulisan merengkoil tu, kalau akulah mau surrender! Pernah juga aku tanya, bagaimana kalau 'kantoi'?. Menurut anak aku, ada pelajar yg surrender awal & pihak JPA uruskan kemasukan ke 'U' yg telah dia masuk sebelum ke IBT dan di akhir sesi terdapat juga seorang pelajar yang tidak mencapai tahap yg dikehendaki, juga JPA bantu menempatkan pelajar tersebut  d 'U' tempatan, aku sedikit lega mendengarnya. 

Tamat majlis dan sambil menjamu selera sempat jugaklah aku bergambar & berbicara dgn Pn. Kondo. Beliau memperihalkan kelaku anak aku ni & betullah penilaiannya terhadap anak aku.(aku dapat rasakan beliau ni amat rapat dgn pelajar-pelajar beliau). Aku juga mendekati & mengucapkan TQ kat warden aka ibu yg dipanggil 'umi' oleh pelajar-pelajar dan menurutnya, beliau sangat menyenangi group anak aku ni, kerana mudah diurus & terharu untuk berpisah dgn mereka. Aku dekati juga beberapa org sensei utk ucapkan  Arigatō.


Sensei Takenoshita Taro (betoi kot)
Yang kelakarnya, aku tunduk (kononnya nak hormati budaya depa), tapi sensei (wanita) menghulurkan tangan untuk bersalaman (ikut budaya melayu ...he..he..he).

Hampir kesemua sensei wanita anggun berbaju kurung moden/tradisional & seorang sensei lelaki berbaju melayu lengkap bersamping & songkok (beliau antara sensei diminati pelajarnya kerana mendapat sorakan gemuruh semasa diperkenalkan oleh emcee).

Terima kasih xterhingga kepada sensei2 dan pengurusan JPA yang telah berusaha & menjaga anak aku sepanjang dalam jagaan mereka. Moga Allah memberi ganjaran didunia & akhirat atas  keikhlasan mereka melaksanakan tanggung jawab.

Saperti yang diungkapkan oleh  Ketua Exsekutif, penerimaan sijil IBT ini bukan suatu destiny tapi permulaan kepada suatu journey yang masih panjang. Semoga anak aku & rakan-rakannya dapat melaksanakan tanggung jawab & amanah  pembayar cukai! (usah gundah gulana sapa perintah Malaysia, duit pembayar cukai bukan duit BN..he..he...)

 

Pelajar F30B&C, Sensei & Pengurusan IBT & JPA
 

...Ato de aimashō .... aka ....jumpa lagi..

 ****Tiada niat untuk berbangga****  
SEMUA MILIK ALLAH

 
Wasalam
p/s: ...yg dialihbahasa tu, xtaulah betul ke x...google habag lagu tu! 


4 comments:

  1. Tahniah buat anak,dah lepas another step in life.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ, may Alllah bless to the next level

      Delete
  2. Alhamdulillah..tahniah buat anak dan mak ayahnya juga...insyaAllah akan berjaya dgn cemerlang di sana.

    Lepas ni boleh lah ke sana ye..

    :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah, moga Allah permudahkan!

      .he..he..he... teringin gak nak tengok & pegang bunga sakura, jika diizin NYA!

      Delete