Saturday, October 15, 2011

Mana PERMATA ku

N3 ni aku nak ulas bab bajet 2012 ari tu, > seminggu dah tapi tak basi lagi kot..sibuk sket he..he..he.

Masa belum bentang, macam-macam andaian, penyelarasan gaji pegawai kejaan naik 14%, bonus 1.5 bulan lah & bla..bla ..bla. Masa tu aku cuma berharap supaya kejaan dapat kawal kenaikan harga & segala macam cukai yang dihempuk kat kepala rakyat ni, harap depa pikiaq balik, tak guna gaji naik=barang naik- pi mai-pi mai tang tu!

Bajet pun dibentang, aku tak ngangalah kat TB tengok memanda menteri buat pembetangan pasai banyak keje lain kena buat, kena jadi makrempit/drif-pi antaq pi ambik anak tuisyen bukan sorang tapi 3 orang yg jadual tuisyen macam-macam, pi kenduri kesyukuran depa nak pi haji dan buat shopping mingguan, xcukup 7pagi ke 7malam tu. Belum kira rumput tepi rumah yang dah boleh kucing main sembunyi-sembunyi tu, rimau xdelah.

Natural Fancy Blue Gray
cushion cut diamond ring
Kembali pada bajet, tiada apa yang membuatkan aku teruja dengan bajet tu, cuma aku tercari-cari mana hilangnya PERMATA ku, di bajet 2011 begitu menonjol sekali peruntukan sebanyak RM 3x1 juta tu, tidak dikabokan kenapa xde peruntukan untuk PERMATA, gagal ke, masuk kat menteri mana ke, entah-entah dah jadi cincin. he..he..he

Bila memanda menteri habaq pasai yuran sekolah percuma, aku dok pikiaq berapa kali nak habaq percuma , dulu (kalau xsilap 2009/2010 kot) ibubapa dok bertekak ngan cikgu pasai yuran free, ropenya yang percuma tu hanya RM9 je! Yuran-yuran lain, ding dong ding dong RM300. Bajet 2012 habaq percuma lagi, aku pun penin tapi aku tak terlibat sebabnya aku memang kena bayaq sebab antaq anak kat sekolah agama swasta (dah hilang percaya pada sekolah gomen dapat didik akhlak anak-anak aku). Tak pasti pulak aku pengecualian cukai sekolah swasta yg diberi tu dapat ke tak kat sekolah anak aku sebab depa 'fobia'  dgn sekolah agama ni.

Fokus bajet tentang pegawai kejaan  
  • Bonus RM1ribu/sebulan gaji (dah bagi separuh, lagi separuh pada Disember nanti). Mekasih memanda menteri.
  • Tranfomasi kononnye- tukaqlah SSB ke SSM lepaih tu la ni SBPA (Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam) macam tu jugalah kepada yang membodek & cakap pandai akan didahulukan, yang kerja bagus & suka 'argue' ngan bos (kerja betul) akan di pinggirkan, selalunyalah! (bukan semua bos macam tulah). Tak sabar nak tengok opsyen baru ni, ape pulak prinsip perubahan radikal tu.
  • Naikkan umuq bersara 60 tahun, ni  aku tak brapa stuju, katanya bagi optimumkan sumbangan atas pengalaman, pada aku umuq tu dah xde sumbangan dah, pi keje suruh buat keje, depa ni kata "bagilah kat yang muda-muda tu, aku nak pencen dah", bila disuruh pegi kursus katanya "dah nak pencen nak pi kursus ape lagi" bila diberi kerja 'urgent' katanya "jangan bagi darah saya naik" bila jawab macam ni, aku yang xbrapa lemah lembut ni ape lagi "ooo..darah naik en xx nak kira, yg saya naik darah ni"... bila dah macam tu kekawan cuba nak reda keadaan plak cakap "ooi hang sarapan tebuan ke"  dan aku jawab "bukan aje tebuan, aku makan dengan sarang-sarang dia skali" lepas tu cool balik- dah melalut ni.  Kalau macam tu ape sumbangannye? Bukan sume macam tu kot, tapi yang aku jumpa macam tu lah!. Mungkin peringkat tertinggi tidak terjadi demikian.  
Kejaan sebenarnya nak kurangkan kos pengambilan pegawai baru disamping bayar kos gratuiti & pencen. Nampaknya banyaklah yang mati dalam berkhidmat & anak-anak yang tamat belajar menganggur pun ramai tunggu atok/nenek pencen. huk..huk..huk..(tak sanggup aku nak bawa tongkat & beg berisi ubat pi pejabat). Bos aku orang pertama setuju dengan cadangan ni...he..he..


Pasai naik gaji, jangan seronok sangat, kenaikan dalam kadar 7-13% antara RM80-RM300++ je, di mana kita dalam "range" tu ....RM100?. Kenaikan  tu setoit je, barang naik bukan 13% tapi mencapai 50% ape crite...cu crita..cu crita. Masih berharap lepas ni barang-barang & minyak tak naiklah, kalau tak-tang tu jugaklah. Paling kesian depa yang keje swasta & kerja sendiri makin terhimpitlah hidup di negara tercinta ni. Alahai memanda menteri.

Mak aku pun xditinggalkan oleh memanda menteri memberi kenaikan 2% setahun kepada pesara, mekasih memanda menteri. Warga emas juga dihargai dgn kecualikan caj pendaftaran pesakit luar.. he..he xpayah bagilah 1-2henggit je!. Alahai memanda menteri

Satu lagi, memanda menteri habaq nak ringan kos hidup, memanda beri bantuan on-off RM100 pada budak sekolah. boucer RM200 pada pelajar IPT & RM500 pada family income < RM3ribu. Barang naik tiap-tiap hari wahai memanda menteri beri bantuan skali je, kawal harga barang keperluan lagi baik la memanda menteri.

Tentang ni memanda menteri habag nak tambah kedai 1malaysia yang dikatakan harga murah 40%...ye ke murah, kalau murah kualiti apamacam?  (difahamkan penjenamaan semula 1malaysia tidak lengkap tanpa pengesahan tarikh luput, pengeluar dll info tentang produk tu -aku xpasti sebab xpernah tengok lagi kedai tu kat sini). Ade lagilah bbrapa program cam menu malaysia, bazar entah ape lagi, aku tak berapa yakin dengan program tu. Memanda menteri juga cadang Anjung Singgah untuk golongan geladangan, sapa golongan tu aku xtau (mungkin kes pi makan kat gereja tu kot, tu buat anjung ni). Macam mana depa nak kenalpasti golongan ni-biaq pi kat depalah.

Memanda menteri juga menaikkan  had maksimum layak beli Rumah Pertamaku ke RM400ribu, pada aku makin tinggilah bayaran bulanan kena bayar, banyaklah lagi orang yang akan dimasukkan dalam 'group' muflis (yg aku tau jumlah hutang >60% dari income dah kira muflis tu). Alahai memanda menteri. 

Memanda menteri juga kesian kat nelayan, katanya kesian pendapatan tak tetap, peruntukan RM300juta bagi kat Tabung Khas Perumahan Nelayan nak baiki rumah, macam mana nak bagi tak tau lah tu, mesti ade ketirisan kat sini...biasalah kan. Pemilik teksi pun memenda menteri janji kecuali cukai, subsidi..entah ape lagi.

Dalam bajet tu sempat jugak memanda menteri memerli ahli pembangkang tentang penghargaan kepada askar aski kita kononnye pembangkang tak hargai pejuang terdahulu (kes Mat Sabu kata Mat Indra pejuang & polis balaci penjajah hari tu kot), maka memanda menteri memfaraitkan on-off RM3,000 kepada balu/duda depa. Satu lagi konsep pakatan rakyat tentang negara kebajikan, kata memanda menteri depa dah lama amalkan konsep tu, dok crita pasai subsidi beras,gula, minyak, gandum tulah (makin lama makin kurang dah subsidi tu!). Tak brapa paham rupenya memanda menteri tentang negara kebajikan ni. Alahai memanda menteri.

Yang paling lawak tu elaun ahli parlimen, memanda menteri kata nak kaji tapi kemudiannya di tarik balik kerana kata pembantu memanda menteri, pihak pembangkang menolak cadangan tu (he..he.. dengar crite, nak naik bkos ahli parlimen pembangkang minta naik, tapi  tarik balik sebab ahli pembangkang tolak) ape crita ni memanda menteri. ha..ha..ha... Tulah gunakan suara pembangkang di parlimen, bab ni aku "selute" kat depa! BRAVO.

Tu jelah aku nak ulas yang lain tu program-program fizikal & xngerti sangatlah, orang korporat/bisness punya hal kot. Nampaknya belia kita tidak diberi tumpuan dalam bajet 2012....kesian...kesian...kesian.

Akhir N3, bajet 2012 tidak mencapai hasrat aku, aku mengharapkan 'income tax' pendapatan dikaji. Aku mengharapkan dinaikan pelepasan cukai anak, pengecualian pembelian komputer (tiap tahun beli komputer tapi pelepasan tiap 3 tahun), sedikit ihsan kepada yang antaq anak ke sekolah swasta ni (kalau boleh kecuali cukai juga atas yuran bulanan sekolah bukan buku sekolah aje). Tidak aku harap gaji naik diikuti barang naik. HARAPAN TINGGAL HARAPAN.....

JANGAN LUPA GST  (Goods & Service Tax) AKAN DIKENAKAN KEPADA RAKYAT PADA 2012 -RAKYAT DIDAHULUKAN (lani pi KFC, MD & hotel je kena cukai , lepaih ni macam-macam cukai ade) - TUNGGU!!!

Aritu, pre-paid depa nak kenakan cukai 6% tu pada pelanggan, memanda menteri marah katanya syarikat tak maklum pada kerajaan & ditangguhkan. Memanda menteri lupe yang bajet 2011 telah lulus & siap naik dari 5% ke 6%. Masa aku top-up kat anak aku, aku tanya pasai ni, toke tu habag nanti liam-liam kasi naik ma... customer bukan perasan ma... lu beli RM10 juga tapi lu dapat sikit ma...jangan suka sangat ma.. ini kelajaan ma... wa mau cakap sama lu @#%^^&^&*(.....sendiri sambung...he..he)-bukan aku cakap ni tapi org juai pre-paid tu.

DASAR TRANSFORMASI NASIONAL : BAJET MEMBELA RAKYAT, MENSEJAHTERA NEGARA

Mana PERMATA ni, mana memanda menteri letak ni he..he..he.. sapa jumpa habaq kat comment tu, no  !!!!


Wasalam


6 comments:

  1. Amboi-amboi panjangnya cerita,
    hai!mencari batu permata tu lagi?
    bukan dah ada kat jari org tu?

    ReplyDelete
  2. antara sedar atau tidak banyak perkara telah dipolitikkan, untuk kepentingan politik semata-mata..., hasilnya nanti banyaklah yang cacamerbanya....boring!

    ReplyDelete
  3. Thomas orang tu cakapkan dia dah pulangkan balik ..he..he..

    Amie, semua perkara telah dipolitikkan dari hasil mahsul, sistem pendidikan, kesihatan &dll. Jangan sampai anak-cucu kita ade kerakyatan tapi xde negara..dah kena jual. Ya Allah engkau selamatkan tanahairku demi anak cucu kami.

    ReplyDelete
  4. politik ni kadang2 penting diri sendiri...

    ReplyDelete
  5. Apik - suker/xsuker kena ambil tau, jangan jdi pak pandir 'menang sorak negeri tergadai'

    ain - memang merisaukan suasana politik masakini, bukan utk kita tapi masa depan anak cucu kita.

    ReplyDelete